SBS Investments
Image default
Dienstverlening

Tips om tijd te besparen met je boekhouding

Tips om tijd te besparen met je boekhouding

Er zijn weinig ondernemers die blij zijn met de boekhouding die komt kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Dat komt doordat er veel tijd in gaat zitten. Tijd die afleidt van waar jou het als ondernemer om te doen is: het laten slagen van je bedrijf. Gelukkig ontstaan er steeds meer oplossingen voor dit probleem. Door de administratie te stroomlijnen kun je veel tijdwinst boeken waardoor je je op belangrijker zaken kunt richten. In dit blog geven we een aantal tips om tijdwinst te boeken met je boekhouding.

 

Maak een overzichtelijke administratie

Om in het begin het overzicht te krijgen op je boekhouding is het verstandig om een heldere administratie in te richten. Het handigst is om alle administratieve handelingen in een systeem te verwerken (liefst niet in Excel), en dit geregeld te doen om jezelf tijd en moeite besparen. Je kunt ook kiezen voor online boekhouden. Er zijn tegenwoordig meerdere systemen en apps beschikbaar waarmee je zelf je boekhouding kunt bijhouden.

 

Maak een duidelijke planning

Ruim een deel van je tijd in om de administratie bij te houden. Doe dit bijvoorbeeld op wekelijkse basis. Laat alle andere taken, zoals het communiceren met klanten en leveranciers, even rusten en richt je volledig op de administratieve processen. Als je hiervoor een vast dagdeel inruimt weet je zeker dat het er niet bij inschiet en houd je het overzicht over je boekhouding.

 

Maak gebruik van een expert

Door een boekhouder in de arm te nemen kun je veel tijd besparen. Je kunt er maandelijks terecht met je bonnen en facturen die hij of zij dan netjes in het administratieve systeem verwerkt. Zo heb jij er geen omkijken naar. Nog makkelijker is het als je boekhouder de administratieve processen heeft gedigitaliseerd. Je stuurt dan gewoon je facturen door naar de specialist die ze in de admisiotarie verwerkt. Overigens betekent het uitbesteden aan een boekhouder niet dat er geen werk voor jou overblijft. Je blijft zelf verantwoordelijk voor het opstellen van facturen en andere administratieve handelingen.

 

Stel de administratie niet uit

Als ondernemer kan het verleidelijk zijn om door de drukte je administratie op de lange baan te schuiven. Dit levert op de korte termijn tijdwinst op, maar het nadeel is dat de boekhouding zich opstapelt en op het moment dat je er eindelijk ermee aan de slag gaat, is het werk niet te overzien, en ben je er veel tijd mee kwijt. Neem dus kleine boekhoudkundige taken direct op in de administratie zodat je hoofd leeg is en je weer verder kunt met je bedrijf.

 

Digitaliseer je bedrijfsprocessen

Papieren documenten, facturen en bonnen kosten je een hoop werk. Het loont dus de moeite om je administratie te digitaliseren. Verwerk je facturen daarom zoveel mogelijk elektronisch. Daarnaast kunnen bonnen ook steeds vaker via de mail verzonden worden. Daarnaast kun je papieren bonnen en facturen digitaal verwerken en betalen via een Scan & Herken app op je smartphone. Alle handelingen verlopen via het boekhoudprogramma zodat je het overzicht houdt en de kans op het maken van fouten minimaal is.

Laat een lokale boekhouder je adviseren over het automatiseren van je bedrijfsprocessen.

https://boekhouder-offertes.com/