De Juiste Therapeut Vinden die bij Je Past

Het zoeken naar de juiste therapeut is net als het zoeken naar de juiste spijkerbroek. Het kan frustrerend en vermoeiend zijn, maar wanneer je uiteindelijk de juiste hebt gevonden, is de ontdekking het meer dan waar. Het maakt niet uit welke behandelingsmethode je therapeut gebruikt, of het nou advies, psychotherapie, expressieve therapie, hypnotherapie of evaluaties is, je moet iemand vinden die je kunt vertrouwen, en iemand waar je je bij op je gemakt voelt om je gevoelens en diepste gedachtes te delen. 

Het is belangrijk om een sterke therapeutische relatie op te bouwen met je therapeut. Soms is de band die je hebt zelfs de belangrijkste factor. Hier zijn enkele voorbeeldvragen die je jezelf kan stellen voordat je echt in behandeling gaat bij een therapeut:

• Begrijpt de therapeut je écht?

• Geeft de therapeut echt om jou en je problemen?

• Accepteert de therapeut je onvoorwaardelijk?

• Luistert de therapeut naar je en geeft hij/zij je de volste aandacht?

• Is de therapeut beoordelend of heeft hij vooroordelen?

• Voel je je comfortabel en veilig bij deze therapeut?

• Kun je eerlijk zijn met de therapeut en geen informatie voor hem/haar achterhouden?

Sociale vaardigheden zijn een must in de psychologie en mentale zorg. Maar je moet ook de achtergrond van de therapeut controleren voordat je je geheimen met hem/haar deelt. Onder staan er enkele belangrijke punten waar je op moet letten:

• Ervaring: Kwalificaties op papier zijn belangrijk, maar ook jaren van ervaring en werk in de praktijk. Zoek naar een therapeut die ervaring heeft met het werken met klanten die dezelfde problemen heeft als die jij hebt. Bijv.: een therapeut die gespecialiseerd is in fobieën zal een groot aantal andere gevallen behandeld hebben en zal je beter bij je fobie kunnen helpen.

• Wees op de hoogte van het behandelplan: Vraag je therapeut wat hij/zij van plan is. Je hebt het recht om het behandelplan te kennen. Meeste therapeuten gebruiken een variëteit aan behandelingsopties die de hele procedure kunnen verlengen.

• Licentie & Kwalificaties: Ga naar een behandelaar met een licentie en een goede reputatie. Het is ook goed wanneer je mond-tot-mond aanbevelingen kunt controleren.

• Vertrouw op je instinct: Volg je buikgevoel. Aan het einde van de dag moet jij je op je gemakt voelen met de therapeut. Wanneer je het idee hebt dat de therapeut niet echt om je geeft of alleen om $$ geeft, beoordeel dan de situatie en doe wat juist is. Niemand zou je ooit moeten forceren om iets te doen dat jij niet wilt. 

Psychologen dienstverlening Tilburg

https://www.depsycholoog.nl/tilburg/